23948sdkhjf

Aldi med ny emballagemålsætning: - Bæredygtighed og discount er ikke modsætninger

Hos dagligvarekæden Aldi vil man fra udgangen af 2024 sikre, at 100 procent af emballagerne på kædens private label-produkter er genanvendelige.

Samtidigt vil de reducere deres samlede private label-emballager med 15 procent, og inden udgangen af 2025 skal der være mindst 30 procent genanvendt plastik i emballagerne til alle de varer, de sælger.

Det fortæller Aldis CSR-chef, Katrine Milman.

Fordel med egne brands

Katrine Milman forklarer, at Aldis egne brands er en stor del af kædens identitet. Og det betyder selvsagt, at de har mange produkter af eget mærke, og det er en fordel med den nye emballagestrategi.

- Det er helt klart en fordel at vi har mange produkter af eget mærke, når vi vil nå de 30 procent genanvendt plastik i emballagerne inden udgangen af 2025, siger CSR-chefen.

Det betyder, at Aldi nu har sat gang i en analyse af, hvordan de kan skære ned. 

- Vi skal kigge på, hvad der er usmart emballeret, hvor man kan undvære emballage og hvor man kan gøre emballagen mindre. Og det, vi har gjort, er, at vi har kontaktet vores leverandører for at få kortlagt hvilke komponenter emballagerne består af, hvad de vejer og så videre for at få et indtryk af, hvor der kan sættes ind, fortæller Katrine Milman og giver som eksempel, at man ved frugt og grønt er begyndt at sælge mere i løsvægt, som førhen har været pakket ind. 

Genanvendt fødevare-plast skal være rent

Hun forklarer dog også, at det kan gå hen og blive en udfordring at nå målet. For genanvendt plastik er eftertragtet, og det kan presse priserne i vejret. 

Læg dertil, at der er meget strenge krav til renheden af plastik til fødevareemballage. Katrine Milman forklarer, at det er relativt let af finde genanvendt plast til nonfood-varer i form af for eksempel rengøringsmidler, men at det straks er mere besværligt når det kommer til fødevarer.

- Plastikken til fødevarer skal være meget rent, og det betyder, at det er dyrt. Der bliver hele tiden udviklet på teknologien, og det er nødvendigt, hvis der skal genanvendes mere.

Mål skal ikke styre sortiment

Men når man sætter krav til hvor megen af emballagen, der skal være genanvendt, så kunne man måske forestille sig, at kæden således vil gå efter producenter og mærker, der satser specifikt på dette. 

Adspurgt til ovenstående er Katrine Milman dog klar i mælet. 

- Vores emballagemål kommer ikke til at styre vores sortiment. Der sidder nogle indkøbere og bestemmer, hvad der skal være på hylderne, og de skal som led i dialogen med leverandørerne også drøfte emballagen.

- Og vi har også nogle leverandører, så vi kan ikke bare lave om. Det skal være noget, der foregår i dialog mellem os og vores leverandører. 

Discount og bæredygtighed er ikke modsætninger

Aldi har den seneste tid været på vej i retning mod en mere helstøbt indkøbsoplevelse frem for den helt rene discount.

Er jeres skridt i denne retning – og også med jeres deltagelse i Too Good To Go – et udtryk for, at discountforretninger også skal tænke i bæredygtighed nu om dage?

- Jeg synes ikke, at discount og bæredygtighed er to modsætninger. Der er mange ting, der er med til at definere discount, og det er i den grad ikke manglende bæredygtighed. 

- Vi er megaambitiøse når det kommer til bæredygtighed, og det kan man sagtens, selvom man har et discount-koncept. Så jeg synes bestemt ikke det er to modsatte størrelser. Tværtimod tror jeg der er en forventning til, at vi opfører os mindst lige så ansvarligt både fra offentlighedens og forbrugernes side, siger Katrine Milman. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093